X360 verze Horizon 2
Datum vydání: 30.9.2014
Lokalizace: EN
Verze: XBONE, X360
Recenzovaná verze: X360
Jsou tomu dva roky a dva týdny, kdy spatřil světlo herního světa první díl s názvem Horizon z rodiny Forza. Jednalo se o první kousek v sérii, který se nepokoušel přiblížit realistickému modelu ovládání automobilu, ale jen nabízel požitek z jízdy ve volném duchu letního tuningového srazu na pobřeží Californie za doprovodu perfektního soundtracku. Hvězdná dvojka tak na sebe nenechala dlouho čekat a jako pravá exkluzivka měla vymáčknout z XBOXU to nejlepší a donutit ke koupi ty, kteří se doposud nerozhodli, do jakého tábora patřit. Přesně takový účinek na mě měla jednička, a protože jeden xbox už jsem doma měl, dal jsem ho bratrovi a koupil si nový. Nezní to ujetě?
Já v tom vidím naprostou logiku. Navíc jsem si přikoupil gyroskopický volant Wireless Speed Wheel, bez kterého si hraní závodních her od té doby nemůžu představit.
Už podle nulových informací o X360ové verzi Horizon 2 jsem tušil, že se bude jednat o průšvih. Moje předzvěst se dál potvrdila, když bylo řečeno, že na ní pracuje jiné studio, než dělá XBONE verzi. I tak jsem neodolal a zasedl se zásobou jídla a plně nabitými bateriemi ve volantu do gauče s obrysem postavy, podle kterého by mi mohl vzít krejčí míru na oblek, a očekával několikahodinové hraní, abych načerpal ten pravý dojem z nového dílu,
i když se jedná jen o menšího bratříčka XBONE verze.
Jaká byla míra nasranosti, když jsem sotva po dvaceti minutách vyměnil volant za klasický ovladač, který letěl přes pokoj sotva o další hodinu později. Pln negativních dojmů, že jsem málem porodil antikrista místo pana Hankeyeho. Ke hře jsem se vrátil o dva dny později a dal si za úkol prozkoumat digitální venkov na hranicích Itálie a Francie minimálně další dvě hodiny a seriózně sepisovat své dojmy během hraní. Ani jsem se nedivil, když jsem si po dvou hodinách prohlédl papír, na kterém kromě několika peprných poznámek o rozmnožovacím ústrojím matek většiny vývojářů této “hry“ byl nakreslený malý satan, jak močí silným proudem na BMW Z4, kterým jsem po většinu času ve hře jezdil. Možná to zní trochu negativně, ale já vám řeknu, proč toliko nadávek na jeden závodní titul.
Nutno si přiznat, že graficky se nemůže jednat o žádný zázrak. To by bylo přesně proti gustu Microsoftu, aby jejich nová hra vypadala skoro stejně dobře na obou generacích své konzole. Výsledek ale dává až moc najevo, že tvůrci osekali grafiku schválně, protože H2 je ošklivější než jednička. Většina kopců, silnic, travin, zdí a střech je tvořeno jednou plochou, na které je textura. V travnatých oblastech zas po zelené textuře roste tráva v trsech, které jsou v přesném schématu šachovnice daleko od sebe a nevrhají ani stín. Stejně tak se to má se stromy, které rostou odevšad. Rád bych získal semena statného listnatého stromu, který roste jak na louce, tak na betonu při okraji silnice nebo rovnou ze skály na útesu skoro v horizontální poloze. Okrajové pruhy na silnici se zas nalézají několik centimetrů nad ní, takže stín vašeho vozu zapadá pod ně. Jediné, co je tedy pěkně vykresleno, by měla být sama auta, ale i tam autoři pohořeli. Popisky motoru na blatnících jsou tak rozmazány, že nejdou přečíst ani v režimu fotoaparátu.
Z grafického hlediska se tak dostáváme na úroveň Forza Motorsport 3, který někdo protáhl něčím slizkým a nechutným (jako je Lindsay Lohan). Alespoň že zůstaly světelné efekty a střídání dne a noci, takže má člověk alespoň jistotu, že polovinu hrací doby bude mít ten hnus před očima v relativní tmě.
Grafika ale nedělá hru. Tou by měla hratelnost a zde… se to taky nepovedlo. Zůstal efekt reakce automobilu na povrch, po kterém jede, čili na písku či na trávě nebudete mít ve sporťáku jistotu. Popravdě jí nebudete mít ani na silnici. Ve hře je možno si nastavit spoustu vlastností řízení. Když to přeženu, při zapnutých všech funkcích by hru mohl hrát i jednoruký po mrtvici bez oka a bez televize. Tvůrci se tak snaží přiblížit i lidem, kteří nemají po právu řidičský průkaz a nemají s dopravou z místa A na místo B žádnou jinou zkušenost, než jít prostě po svých. Automobil za vás automaticky zpomaluje do zatáček a čára na zemi vám ukazuje nejlepší trasu. Jinými slovy stačí držet hubu, plyn a trigerem zatáčet, což by zvládl i můj třídní učitel ze základní školy a to je co říct.
Navíc je zde futurka v podobě vracení času, které oproti XBONE verzi funguje jako třívteřinové skoky dozadu, mezi nimiž je zdlouhavé načítání. Ať se mi autoři nepokoušejí namluvit, že to nešlo na X360 udělat plynule (viz. Dirt 2, Dirt 3, GRID 1,2 atd.). Pokud tedy vypnete všechny nadbytečné pomocníky řízení, z vašeho auta se z hlediska reality stane neřiditelný kus šrotu. Zatímco na silnici budete mít jistotu takovou, jakou má Justin Bieber ohledně své orientace, mimo ně se auto stává úplně nezvladatelné. Naštěstí alespoň funguje logika, že u offroadových vozů tohle mizí.
Autoři nám nadále připravili větší možnost vyjetí ze silnice a projetí se po vinicích jižní Evropy. V praxi to ale znamená, že si musíte dát pozor na každý strom či nižší dřevěný plot, protože náraz do neviditelné překážky můžete očekávat, i když se nalézáte víc jak půl metru od nich. Ale nemůžeme se přece zlobit na něco, co vlastně neexistuje. Proto tu existuje také možnost propadnutí pod mapu a následné čekání na automatický návrat na vozovku – jak revoluční!
Ono ostatně samotný automatický návrat taky nefunguje. Při závodu se mi například stalo, že jsem těsně před checkpointem v podobě dvou stroboskopů, mezi kterými musíte projet, špatně odbočil a hra místo toho, aby mě ukázala, že jedu špatně, mě vrátila na silnici. Jaké bylo moje překvapení, když po rozjezdu následovalo další zatmavění obrazovky a opětovný návrat na jinou vozovku. Hra mě totiž vrátila na silnici za checkpointem a dále vyhodnotila, že jsem ho minul, takže mě opět vrátila před něj. Zatímco protivníci už po sobě stříkali šampáňo v cíli.
Dále bych se mohl rozhovořit o reálnosti jízdních vlastností daných aut, ale stačí jediný příklad za všechny: Jedu s BMW Z4 rychlostí 160 kilometrů v hodině do ostrého kopce a logicky nezrychluji, i když mám pedál až na podlaze. I tak vím, že mám v daným závodě nejrychlejší auto, když najednou mě předjede čtyřkový Golf a během chvíle zmizí za horizontem. Vždyť by musel jet víc jak 250 kilometrů za hodinu! No way…
Porovnání grafiky
22/100
by Papírek