PREVIEW: Quantum Break

Remedy je studio s ikonickým Samem Lakem v čele, které za dobu své existence vytvořilo jen pár her. Navíc dvě nejočekávanější z nich měly až několikaletá zpoždění, až se z toho stala tradice a hráče místo, aby se o projekt přestali zajímat, dychtí po každé nové informaci. Ještě aby ne, když jde o takové pecky, jakým je Max Payne a Alan Wake. Remedy mělo vypustit hru Alan Wake jako jednu z prvních exkluzivek pro XBOX 360 při jeho uvedení na trh. Alan Wake nakonec vyšel až o dobrých pět let později v roce 2010. A podobný osud nakonec čekal i na velkolepý projekt Quantum Brake.

Píše se rok 2016, XBOX ONE je už necelé tři roky na trhu a povětšinu pokulhává za bratrem z jiné matky aká čtvrtým Playstationem. Na začátku dubna ale konečně vychází projekt Quantum Break (dále už jen QB – to zní jak jméno rappera, nebo taky jogurtu…), který velmi snadno může karty obrátit. Všimli jste si, že jsem ani jednou zatím QB nenazval hrou? Má to svůj důvod.

QB totiž do sebe zamíchá hru se seriálem. Bude totiž rozdělená do pěti epizod, z nichž první čtyři budou končit rozhodnutím, které následně budete sledovat ve 22 minutovém díle seriálu s pravými herci. Protože se nejedná o žádná rozhodnutí, která mají jen naoko vypadat jako důležitá (pozdravujeme studio Telltale, a vlastně taky celou naší vládu), dohromady tak vzniklo 42 možných epizod, které počítají s každou možností.

Jestli tenhle systém bude opravdu fungovat, nebo se z něj stane jen nafouklá bublina, která co nevidět praskne, zatím nedokážu říct. Často mě i při dlouhých CGI filmech ve hře hlodá nutkání video skipnout, abych mohl hrát dál. Problém ale nastal, když se někdo podíval, kolik všech dva a čtyřicet epizod dohromady zabírá místa. Výsledek? Epizody jsou na cloudu a do XBOXu se budou jen streamovat. Majitelé PC, na které QB také nakonec vyjde, budou mít filmečky rovnou ve 4K. Co to ve výsledku znamená? Jasně, trvalé připojení k netu. Sorry, jestli bydlíte na vesnici a je pro vás lepší číst novinky z novin od pošťáka, než čekat, až vám najede idnes. Útěchou pro vás může být alespoň fakt, že se dají epizody nastahovat dopředu.

Konec ale tlachání o seriálu. Konečně se dostávám k herní části. Otázka předem: hráli jste někdy Maxe Payna? Systém Quantum Break tak pro vás nebude cizí. Jen tu máme jinou zápletku a přibyly hrátky s časem. Bez nadsázky. Zatímco v Maxovi existoval jediný časoprostor drásající efekt v podobě bullet-time, hlavní hrdina Jack Joyce (jméno jak název levné whisky) má v rukávu ohýbání času hned několika způsoby.

                                              
gameplay

Jack jde navštívit svého bratra na univerzitu a v rámci experimentu se mu dostane schopnosti ohýbat čas. Bohužel se taky hned časoprostor kolem něj začne tak trochu hroutit, takže mu nezbývá nic jiného, než se pokusit vše napravit. Do toho se mu ale v(y)měšuje záporák Paul Serene (hraje ho Adain Gillen – chlap, co vypadá jak mladší teplá verze Garryho Oldmana a hrál v GoT). A náhodou je příšerně mocný. Takže proti Jackovi nabíhá jedna kavalérie za druhou.

Takže jo, je to střílečka jako Max Payne. Jen zmizely prášky proti bolesti, Jack se postupně umí uzdravovat sám. A jsou tu schopnosti, se kterými, pokud budou dobře fungovat, má tahle hra jasný status blockbusteru. Kromě toho, že Jack umí šmírovat i skrze zdi (podobné Eagle Eye z AC série), dokáže po nepřátelích například vrhnout kouli zastaveného času. V reálu se tak kolem chudáka vytvoří stázové pole, do kterého může Jack naplivat půlku zásobníku. Když se čas znovu uvolní, odhodí to nepřítele rychlostí mírně naštvaného důchodce. Sám Jack zas umí velmi rychle uhýbat nebo si kolem sebe vytvořit stázové pole jako štít. Využívání ohýbání času samozřejmě využijete i mimo střelnice například pro postup do další částí mapy.

I když se systém střelby tváří jako kryj se a pal, bez hrátek s časem se neobejdete. Nepřátelé jsou většinou silně ozbrojeni (zatímco Jack má pořád jednu a tu samou koženou bundu) včetně štítů a helem. Navíc tak nějak mají v povaze vás vyhánět z úkrytu do otevřeného prostoru, kde několik dávek znamená smrt. Do toho připočítejte fakt, že oni sami v pozdějších částech hry mohou omezeně ovládat čas, a je jasné, že QB vás nenechá v komfortní zóně. Tady se bude umírat. 

Možná to takhle na papíře vypadá až moc jednoduše a ptáte se, co sakra takovou dobu Remedy vyvíjeli? Radím, podívejte se na okolní videa. Je vidět, že Microsoft sám poskytl velmi silnou finanční pumpu (tomuhle už se nedá říct injekce). I graficky je hra na vrcholu. Otázkou je, jak si s tím poradí XBOX ONE, tedy na jaké rozlišení hra pojede. Vysoké nároky konfigurace na PC mluví za vše.

Hra ale nenese jen znaky Maxe Payna, ale také spoustu easter eggů z Alana Wakea. Ten je navíc ke QB včetně svých dvou DLC přibalen zdarma. K tomu si zahrajte první díl Maxe Payna na tabletu a rovnou uvidíte, jakým směrem se styl Remedy v posledních patnácti letech vyvinul. Quantum Break vypadá prostě dobře. Různé epizody na základě rozhodnutí navíc jasně tlačí na znovuhratelnost. Vývojáři se i vyjádřili, že rozhodně nepočítají s vydáváním DLC. Quantum Break se tak stává střílečkou ze staré školy, u které už teď s přehledem můžu říct, že nakopne prodej XBOX ONE.

Quantum Break vyjde 5. dubna na XBOX ONE a PC.

                                              
trailer

Tvorba www stránek zdarma Webnode