Mad Max

Mad Max byl vždycky béčkovým akčňákem s Melem Gibsonem v hlavní roli. Proto, když se rozhodl starý George Miller pro pokračování, producenti mu nejdříve zkontrolovala kapačku. Samotný scénář o pěti větách podle mě měl napsaný na ubrousku a zněl nějak takhle: „Chytnou Maxe. Ujedou jim ženské. Vyrazí za nimi i s Maxem. Ten pomůže holkám a ujedou. Nakonec se otočí a jedou zpátky.“

Nějak se mu tenhle psychologický náročný, pro diváka sotva pochopitelný výtvor povedlo roztáhnout do dvou hodin a navíc dokázal přemluvit Charlize Theron, aby si oholila hlavu. Kvalitní film zaručen. Nechci dál na Mad Max: Fury Road nadávat. Podle mě se jedná o béčko, které vyniká jen detailním zpracováním a efekty, a nechápu, jak na csfd může mít tak vysoké hodnocení. Co se ale nedá sérii vzít, je samotné zpracování postapokalyptického světa a potenciál, který nabízí.

Warner Bros. se tak již před tři a půl lety rozhodli, že samotný film doprovodí na svět herní zpracování. I když hry podle filmů mají většinou stejný úspěch, jako mají filmy podle her (o tom někdy příště v deníku podrážděného hráče), projekt s tak dlouhou dobou vývoje značí, že se nebude jednat o rychlokvašku. Vždyť i za některými TOP herními kousky stál pouze rok vývoje.

Problém nastal ve chvíli, kdy se někdo špatně podíval do kalendáře a vyšlo najevo, že vydání filmu časově koliduje s vydáním nového herního Batmana od stejného studia. Navíc je v obou hrách použito několik společných prvků, takže by si vzájemně mohly krást prodeje. Logicky tak byl Mad Max posunut na září a ten hňup, co tak špatně naplánoval vydání, musí za trest pracovat na 386ce.

Max není moc velký mluvka. Oproti jiným hrdinům ani to, co řekne, nedává moc velký smysl, natož aby ze sebe sypal vtipné hlášky nebo kruté hrozby. Za to má až podivně pozitivní vztah ke svému autu. V openworldu se tak budete projíždět pouštní krajinou, vyhledávat součástky pro svého prorezlého miláčka, který je minimalisticky pojmenován Opus Magnum, tunit ho z nalezených součástek a pokoušet se přežít v bojích s ostatními šílenými přeživšími.

Existují tři základní možnosti eliminace nepřátel. První možností je klasické střílení. Bohužel střelivo je v postapo světě je stejně vzácné jako cikánský chrup bez kazu. V praxi to znamená, že na střelbu dojde jen ve chvíli, kdy vážně není zbytí, a ten frajer před vámi má jasně navrch.

Takže Max jako druhou možnost může využít svoje pěsti. Právě zde se autoři opičí po Batmanovi se systémem krytí a výpadů. Pokud dokážete vykrýt útok a ještě v té chvíli, využít výpad, Max stejně jako netopýří muž nejenže uhne, ale ještě zasadí nepříteli tak silnou ránu, že ji ucítí i máma jeho mámy. Protože ale Max nemá za opaskem cingrlátka z Waynetech, musí využívat prostředí kolem sebe, což v praxi znamená zvedání zbraní ze země, shazování nepřátel z útesů a klišé, které se ale do tohodle světa podle mě hodí, vybuchující sudy.

                                              

 

Na každý druh nepřítele je potřeba využít jinou taktiku. Někteří se po ráně z vykrytí sesypou jak kulturista, když zjistí, že mu došel protoeiňák. Jiní zas rozdávají rány, které vykrýt nejdou. Občas se vyskytnou bossové, na které je potřeba vymyslet úplně jinou taktiku.

Samotné zdraví se automaticky nedoplňuje a uzdravování je prezentováno pitím vody, kterou si s sebou můžete nosit v barelu. Musím uznat, že v postapo světě jsem nečekal, že bude všude čistá voda, která má navíc léčebné účinky, když i v tak moderní části světa, jako jsou Dejvice, nás nutí maximálně ke čtení, protože co jinýho na záchodě dělat. 

Navíc mi tenhle systém uzdravování připomíná Prince z Persie, u kterého jsem nikdy nepochopil, proč kolem sebe rozbíjí všechny misky a vázy, aby našel pár zrnek písku času, ale přitom ho nenapadlo si do některé z nich nalít vodu a vzít si ji tak s sebou. Za to autory Mad Maxe chválím. Uzdravování pomocí vody je trošku praštěná myšlenka, ale pokud jste viděli film, tak tohle je to nejmenší absurdum ze všech.

Třetí možností jsou boje v autech. Ty trošku připomíná Burnout, kdy se pokoušíte dostat oponenty na střechu, prostřelit jim pneumatiky, nebo vytáhnout řidiče za jízdy. K tomu vám napomáhá pološílený kolega, kterého vozíte v kufru vozidla místo povinné výbavy, a jeho doménou je harpunování cíle. Právě pro tyhle závodní bitvy je důležité z nalezených dílů vylepšovat svoje vozidlo. Dvěma extrémy, kam až můžete při vylepšování dojít, je buď rychlé, ale ještě rychleji zničitelné auto, nebo pomalý obrněný tank, kterého občas předjede i infantilní idiot na tříkolce.

Připočítejme k tomu změny počasí a v konečné fázi tak vidím směs RAGE, Fallout a Batmana v bláznivém otevřeném světě, kde vám nevysvětlitelně jdou všichni po krku. Na téma dvouhodinového filmu to stačilo. Bude to ale stačit na hru, která má přece jen mnohem delší herní dobu? Uvidíme 4. záři na PC a konzolích nové generace.

                                              gameplay trailer