PREVIEW: FAR CRY PRIMAL

Série FAR CRY se se svým čtvrtým dílem dostala do slepé uličky. Vykrádal totiž jen všechny prvky ze trojky a nepřinášel nic nového. Bylo potřeba udělat změnu. Žádná nová zbraň nebo vozítko, to už hráče ke koupi nového dílu nepřitáhne. Ani propracovaný úhlavní nepřítel, který sklidil ovace ve trojce, už nedokázal nadchnout v dalším dílu. Hold jsme to my, hráči, rasa náročná a proto se Ubisoft rozhodl jít úplně jiným směrem se svým novým projektem FAR CRY: Primal.

Žádné rymejky ani rebooty. Žádní mutanti jako v jedničce, žádná rogala ani slizký úhlavňák. Tahle série potřebuje oživit! Již za měsíc tak vyjde titul, který si od předešlých dílů bere hlavně jméno, i když je nutno dodat, že mu sedne víc. Hlavní hrdina Takkar totiž spí pod širákem, sní, co si uloví, a má až moc blízký vztah se svou sovou. Ne, není to bezďák z Hlavního nádraží, co čeká na přílet talíře, ale lovec z období přes dvanácti tisíci lety.

Se vší grácií tak vývojáři mohli zahodit palné zbraně, dopravní prostředky a i důmyslnost děje s cílem zachránit/zničit celý svět. Co naopak můžou rozvíjet, jsou pohanská náboženství, aby se lidi měli pořád proč zabíjet a Primal se mohl označit za FPS (i když hod včelím hnízdem do zmalovaného opičího ksichtu nepřítele mi nepřipadá jako ta pravá střelba).

Už jsem se okrajem zmínil o některých nových herních mechanikách. Zaprvé sova. Nevím, jak tohle chtějí Ubisoft vysvětlit. Prostě a jednoduše pokud Takkar zahouká mezi prsty, promítne se mu pohled na roztažená křídla sovy a vy ji můžete ovládat a jednou za čas s ní i napadnout nepřítele. To, že se najednou z čistého nebe může snést sova a napadnout mě i za bílého dne je ale pro mě novinka a od teď mám další důvod pro nechodit do lesa. No dobře, jasně že tenhle prvek má sloužit hlavně jako interaktivní prohlídka okolí, protože kdyby si Takkar chtěl počkat, až vynaleznou dalekohled, tak by mezitím vymřeli mamuti.

Hlavní doménou nového FAR CRY je obecně interakce se zvířaty. Už nebudeme jen v pozici agrese, jako tomu bylo v předešlých dílech, kde vás napadla i kdejaká ryba v rybníčku nebo na vás vyskočil medvěd ze křoví. Naopak se tady doporučuje ochočit si mazlíčka (což se ve hře dělá dlouhým pohledem do očí – zkusil jsem to na holku v metru a málem jsem to schytal pepřákem). Můžete si takto ochočit třeba šavlozubého tygra, pumu nebo hyenu, kteří kromě toho, že vám je při venčení budou sousedi závidět, lze částečně ovládat a v jednoduché kooperaci tak napadat nepřátele.

Nyní k tomu, proč a s kým vlastně budeme v Primal bojovat. Možností je hned několik. Buďto je potřeba lovit podobně jako v předešlých dílech, zpracovávat nalovenou zvěř a craftit lepší zbraně a pomůcky. Dále jako správní misionáři chcete šířit svou osvětu mezi ostatní barbarské kmeny, kteří vás naopak taky občas napadnou. Vybitím jejich vesnice a zapálením signálního ohně rozšiřujete území působnosti svého kmene a sbíráte body, kterými si stejně jako v předešlých dílech odemykáte další schopnosti.

Protože ubylo velké množství zbraní, protože logicky ještě nebyly vyrobeny, do popředí se opět dostává luk a k tomu navíc kopa melee hraček. Funkci granátů nahrazují včelí úly, které sice nepřátelé nezabijí, ale udělají mezi nimi pořádný rozruch, dále můžete klást pasti a otravovat jedovatým plynem nepřátele, kteří se po inhalaci po sobě vrhnou. Nejenže tenhle herní prvek je jasnou vykrádačkou z Assassins Creed (takže Ubisoft vykrádá sebe sama – tmu říkám vrchol kleptomanie), ale navíc postrádá smysl.

Co se opět od dob nedoceněné dvojky dostává na scénu, je oheň. Ten nemá jen roli při zapalování signálních ohňů, ale hlavně díky němu vidíte v noci a můžete pálit flóru, i když na omezenějším prostoru, než tomu bylo ve FAR CRY 2. Naopak co autoři nechávají dílu třetího a čtvrtého, je funkce graple, kdy z luku vystřelíte šíp s lanem, po kterém se dá šplhat nebo zhoupnout.

                                              
gameplay

Co naopak bude úplně chybět oproti předešlým dílům, je veškerý multiplayer včetně coop módu. Možná se autorům do hry nehodí. Možná za to může krátká doba vývoje. Pravdou totiž je, že hra byla oznámena v říjnu a už příští měsíc vychází. Čtvrtý díl vyšel na konci roku 2014, čili na hře se logicky pracuje jen něco přes rok. Možná právě proto v jejím názvu není číslovka 5. Primal se totiž netváří jako nový díl. Nechce hratelnost posouvat dál, stejně tak ani grafiku (bude stejně náročný jako FC4). Nabízí pouze jiný pohled na sandboxovou zábavu a přináší oživení do stagnující značky.

Osobně tak nesázím na to, že se bude jednat o pecku, o které se bude šuškat ještě několik let (pozdravujeme Crysis), nebo že bychom se mohli za rok dočkat FAR CRY: Primal 2. Naopak kooperace se zvířaty, agresivita a brutalita vysvětlená skrze potřebu přežít v divoké přírodě (a možnost lovit mamuty) zní jako dostatečná porce zábavy i pro ty, které poslední výlet do Himalájí nenadchl. 

Výsledek uvidíme 23. února pro PS4 a XBOX ONE a 1. března pro PC. 

                                              
trailer

Tvorba webových stránek zdarma Webnode