NEED FOR SPEED
Když uvidím, že nový díl ať už hry nebo filmu nese svůj základní název, kterým se honosil titul před patnácti lety, začnu větřit průšvih. Proč je potřeba dělat remaky něčeho, co bylo dobré a svůj kousek slávy si už dávno zasloužilo? Když si pak přečtu pár článku, které podle nadpisu slibují výklad autorů, proč učinili tento krok, dostane se mi akorát vysvětlení v podobě klišé, že se koná “návrat ke kořenům“ a “restart, který bude ještě lepší než originál“. Za tyhle hlášky bych nechal autory prodělat kontrolu prostaty Wolverinovým adamantiovým drápem. Protože dílů v sérii Need for Speed je už takové množství, rozhodli se autoři dalšímu prostě jméno nedávat a je jen na nás, jak mu budeme říkat. Co třeba Less Wanted/Underground 2.5/Cold Pursuit?
Na začátku listopadu se tedy dočkáme nového dílu. K vývoji se dostalo nové studio Ghost Games poté, co si Criterion dal zasloužené volno po tříleté úplavici, kdy po nás vrhli tři hry. Co se ale nezmění, je použitý engine Frostbite. Ten možná znáte díky sérii Battlefield, ale náhodou se jeho struktura hodí i na automobilové závody, nebo třeba někdo z EA nechce dělat nový engine. Asi. Možná… Ghost Games tak dostali HDD s enginem a pokynem “Udělejte z toho herní pecku“.
Pánové z Ghost si tedy asi sedli k počítači s Pentium 3 a zahráli si první dva díly Undergroundu, protože to, co nás za necelé dva měsíce čeká, jsou závody, kde se na scénu dostává opět tuning a kdo nebude mít snížený ospoilerovaný bourák se zatmavenými skly a pověšené chlupaté kostky na zpětném zrcátku, dostane dávku NOS přímo do nosu.
Osobně nevím, koho napadlo, že laminátové tuningy za zlomeček ceny samotného luxusního sporťáku vypadají na takovém fáru hrozně fajn (i když osobně to Feliciím nezazlívám). Myslím, že dneska už by žádný tuner neměl SWAG a nenašel by jedinou party bitch, která by se chtěla přilepit zadkem ke koženkovým potahům na zadním sedadle ve Fiatu Coupé, zatímco by její sténání přehlušil 500 wattový subwoofer z kufru. Ale možná se taky mýlím.
Každopádně přesně o tohle v novém NEED FOR SPEED půjde. Jste jedním ze začínajících jezdců, kterého díky hratelným filmečkům, které tu byly naposledy snad v éře Carbon, jeho parta (tedy CREW) provede pouličními závody. Škoda že většina filmového ansáblu vypadá jako profesionální degustátoři čističe na okna, kteří se k tak krásným autům dostali jen proto, aby ukradli autorádio.
Aby to opravdu nebyl jen Underground s lepší grafikou a horším soundtrackem (protože Underground měl perfektní OST), jdou po vás navíc policajti, takže se tentokráte posunujeme na úroveň Most Wanted, jen to celé nebude při nekonečném západu slunce a navíc se dočkáme i novějších aut.
Mezi samotnými závody se můžeme toulat po mapě Venture Bay, což má být kopie LA, ve kterém převážně v noci budeme vyhledávat pouliční závody v plném provozu a ujíždět policistům. Nejdůležitějším faktorem pro profesionálního pouličního jezdce je (kromě teploty oleje) reputace. Čím vyšší reputace, tím zajímavější závody a protivníci, easy. Reputaci můžeme získávat pěti způsoby.
Prvním je rychlost. Pokud udržíme dlouhou dobu rychlost nad určitý limit, vzroste i reputace, protože samozřejmě je hrozně super, že jste ve tři sta kilometrech projeli kolem školky. Další je styl, což dává body za to, jaký budeme hračičkové. Takže musíme dělat drifty, přeskakovat loopy a vůbec se pokoušet ohlodat ten nový lak o každý sloupek a nechat většinu pneumatiky na prvním parkovišti. Build je prostě to, jak moc si budeme tunit auto. Crew přidává body za spolupráci s dalšími hráči a Outlaw za ujetí policii.
Pro přehlednost všech těchto serepetiček slouží interface Autolog, který můžeme znát z minulých dílů. Ten má nahrazovat sociální síť a virtuálně vám tak budou padat lajky za nahrané fotky nebo opravdové komentáře od ostatních hráčů. Bystřejší už možná vyčenichali vadu, kterou to v sobě má: hra musí být permanentně připojená k internetu.
Co se týče grafiky, přijde mi, že jsme se od doby Rivals, který vyšel v roce 2013, nikam neposunuli. Na druhou stranu noční prostředí společně s nasvětlením a plynulými přechody od hraných filmečků přidává na kráse hned několik bodů. A teď konečně k hratelnosti: jedna se o arkádu, takže nečekejte, že by tuhle hru bylo potřeba hrát třeba s volantem. Pokud jste navíc takoví cholerici jako já, spíš by to mělo za následek zničení volantu. V jízdních vlastnostech si můžeme nastavit, jak bude auto reagovat na povrchy a samotnou geometrii vozu, což prý velmi silně ovlivní dojem z hraní.
Koho jsem svým článkem nepřesvědčil o kvalitách nového NEED FOR SPEED, možná by ho/ji dokázal přesvědčit otevřený betatesting, ke kterému potřebujete jednu z konzolí nové generace a EA účet. Na ofiko stránkách je pak potřeba se zaregistrovat a mít trochu štěstí.
NEED FOR SPEED vychází 3. listopadu pro PS4, XBOX ONE a PC a popravdě jsem na něj opravdu zvědavý.