MAFIA III
Dlouho jsem se vyhýbal psát preview o třetím dílu Mafie. Je to pro mě srdcová záležitost, stejně jako pro mnoho dalších a třetí díl, o který se nepostarají české zlaté ručičky z 2KCzech, ale kalifornské studio Hangar 13, již od začátku vyvolával rozporuplné reakce. I když si na JPH zakládáme, že všechno, co tu čtete, jsou vedle zručně získaných informací pomocí nejmodernějších technologií investigativní novinařiny subjektivní dojmy, zkusme alespoň pro začátek našeho preview vynechat emoce a podívat na to, co má trojka přinést.
Děj se po poválečné dvojce přesunuje do New Bordeaux (motivované městem New Orleans) do roku 1968. Zatímco hnutí hippies v té době rezonovala i do Evropy a válka ve Vietnamu nebrala konce, v New Orleans se v té době řešila černobílá otázka. A do toho vstupuje hlavní hrdina Lincoln Clay, polomáčenka… hm… mulat, sirotek a válečný veterán právě z Vietnamu. Po návratu z války si konečně našel “rodinu“ v podobě gangu Black Mob, se kterým to ale nemá dlouhého trvání. Italský gang v čele se Salem Marcanem celému gangu vysvětlí, jak se to v té době má s právy černých gangsterů, a jediný Lincoln z toho vyvázne živý, i když s fešnou jizvou na spánku po kulce.
gameplay z Games TV
Tím bychom měli úvod za sebou. Lincoln se tedy jako každý druhý hrdina v béčkových filmech, kde zrovna nejsou hadi v letadle, vydává na cestu pomsty. K tomu si ve městě sežene tři partnery v podobě vůdců jiných gangů. Tito tři kolegové jsou Cassandra (gang z Haiti), Burk (irský zrzek) a Vito (hlavní hrdina ze dvojky a tedy pravý Ital). I když nepřítel mého nepřítele je můj přítel je pěkné pořekadlo, vyslovené přátelství to právě není. Parťáci totiž hlavně touží po území, které hraním nabýváte, a jeho ovládnutím a vedením si tak sami zvyšují moc. K rozdělení území dochází při schůzce po zdařile splněném úkolu a je potřeba se starat o každého… ehm… obchodního partnera zvlášť, protože třeba vrtkavá Cassandra vypadá, že ji stačí jediný křivý pohled ke zradě.
Naopak i rozmazlování svých kolegů ve zbrani má své výhody. V pokročilých částech hry je jejich podpora fakt důležitá. Například vám přistaví automobil plný zbraní, nebo za menší úplatek dokážou odvolat policii ze stíhání, nebo dokonce již dopředu spuštění policejního pátrání úplně zamezit. A hned tady přestanu být objektivní a podívám se na zoubek právě té podpoře.
Takhle na papíře to zní moc hezky (ještě aby ne, když si to píšu sám), ale v reálu v guick menu vyberete odvolání policejního poplachu, Lincoln si něco zamručí a najednou se odnikud ozve policejní vysílačka s informací o přerušení pátrání. Co to sakra je? Jsme přece v roce 1968, kdy si o mobilech mohli zdát tak maximálně ajťáci, jejichž vysílačka jim doma zabírala půlku skříně. To mají Lincolnovi parťáci tak silnou empatii k hlavnímu hrdinovi, že ho přes půlku města slyší zamručet? Přesně takový efekt, znásilnění jinak vcelku pěkného herního prvku, který se v sandbox hrách zatím neobjevil, to celé pokazí. Proč třeba s Lincoln nemůže zaběhnout do nějaké telefonní budky a na základě telefonátu by proběhlo to samé? Stačilo by přece po městě rozmístit budky a je to.
Tím se dostávám obecně ke gameplayi. V tom se i třetí díl drží rodinných kořenů. Pořád polovinu času strávíte za volantem v dobových automobilech se skvělým výběrem dobové hudby v rádiu (namátkou Johnny Cash, Cream, The Beach Boys…). Druhá polovina je střelba. Dneska stále oblíbený systém krytí zůstává zachován jako ve dvojce, jen se k němu přidává i možnost ukončovacích chvatů nablízko. A tady se dostávám k tomu, co mě odradilo již na prvních záběrech z hraní.
Lincolna asi ve Vietnamu znásilňoval bambusem jeden Charlie za druhým a ostatní se mu ve sprše smáli za malého famfulína, protože jinak si neumím vysvětlit, kde v sobě bere takovou krutost. V boji nablízko tak většinou vytáhne nůž a podřízne nebožáka jak rabín košer tele. Jestli násilí prodává, o tom tady mluvit nechci, ale pravdou je, že každá zakončovací útok je nemístně krutý a násilný, takže po skvělém gentlemanovi Tommym z jedničky a prosťáčkovi Vitovi ze dvojky ve trojce hlavní hrdina spíš připomíná teroristu z videa popravy nějakého nevěřícího psa. No hnus.
Jak pro koho příjemnou novinkou je vlastnost intuice, se kterou rozlišíte nepřátele od civilistů. Podle mě je to tedy spíše berlička, která sice vychází vstříc komfortu hráče, sráží ale celkovou atmosféru. Stejný problém vidím se šipkami při navigaci během jízdy, i když jejich ztvárnění do podoby cedulí u silnice je úsměvnou novinkou. Co také pomáhá hratelnosti, ale sráží atmosféru, je různé zvýraznění položených zbraní, viditelnost šipky cíle i skrze domy a zvýraznění všech bodů interakce jako ve Watch Dogs. Zbytečné. Nestačilo by cíl ukázat třeba v rohu na mapce?
Plusem je určitě samotná jízda. Vozový park se neomezuje jen na automobily, ale i na trucky či čluny. Velikost herní mapy nikdy nebyla v sérii Mafia dávána na první místo. Průjezd z jedné strany na druhou zabere sotva pět minut. Pokud by vás ale nikdo nerušil. Nezapomínejte ale na gangy ovládané čtvrti, kde váš vstup udělá stoprocentně rozruch, stejně jako divoká jízda zákoně vyvolá pozornost policie.
Zpátky k negativům, které ale v mém osobním názoru stále převládají. Že chybí český dabing, nemůžu přenést přes srdce, i když jsou české titulky velmi dobře zpracované. Stejně tak jsem málem dostal psychický opar, když jsem viděl videorozhovor se šéfem studia, jak se naparoval, že na trojce si dává více záležet než na dvojce, a tak nás čeká spousta sluníčkových věcí. Vždyť ten chlap neměl s vývojem dvojky nic společného!
Vývoj mimo české ručičky je znát i v mnoha detailech, které prostě a jednoduše chybí. Tam, kde v jedničce či ve dvojce člověk narážel na živé dialogy postav, je New Bordeaux plné pohybujících se figurín, které občas něco vykřiknou směrem k vám, ale vzájemně se jakoby nevidí. Tam, kde ve dvojce byla detailní, pastelově vykreslená ulička, se ve trojce rýsuje jen šeď. I když graficky jsme zas ve trojce o krok dále, pastelové barvy a zaměření se na detaily prostě chybí.
Jak jste asi správně pochopili, jsem k vývoji trojky velmi skeptický a ani všechna gameplay videa a deníčky vývojářů mě zatím nepřesvědčily o opaku. Neříkám, že by Mafia 3 nemohla být dobrá hra, ale s předešlýma dvěma díly nemá společného nic kromě jména. Mafia 3 vyjde na PC, XBOX ONE a PS4 7. října 2016.