Kam zmizely demoverze?
„Víš, že příští týden vychází tamta bomba?“
„Fakt? Sedmkrát jsem prošel demíčko dokola. Už se nemůžu dočkat!“
Dialog připomíná blbou reklamu na EA hru jakéhokoliv druhu od hokeje přes mávání hůlkou Harry Pottera až po hromadnou masturbaci. Popravdě jsem ale sám za studentských let byl součástí tohoto rozhovoru několikrát a dokonce si pamatuji, o jakých hrách se to mluvilo. To je pro mě úctyhodný výkon, neboť v sobotu po ránu jsem rád, že najdu z lavičky cestu domů.
Demoverze bývaly součástí každé větší reklamní kampaně. Má to v sobě naprosto logický základ. Chcete, aby se vaše hra prodávala? Vypusťte její část do světa. To, jestli půjde o nejlepší misi z celé hry za účelem přihnání co největšího počtu fanoušků a tak navýšit čísla prodejnosti do nebeských výšin, je jen na vývojářích. Také se pak může stát, že hráčská fóra budou v příštích měsících přetékat nadávkami a výhružkami, že si už od stejné značky hru už nikdy nekoupí, protože jim předimenzované demo dalo více, než chtěli. To by byla jedna extrémní situace.
Druhou je samozřejmě nabídnout hráči zcela nezáživný kus, jen aby od něj byl pokoj. Přece mu nebude servírovat část něčeho, na čem jsme makali i několik let, zadarmo? Tak nepředkládejte! Čísla prodeje budou mluvit za nás a navíc vám popraskají mailové stránky dalším spamem s nadávkami a fotkami našich ošklivých příbuzných, které na vás jako správní online hrdinové budeme posílat ve chvíli průseru.
Správným krokem by tak byla zlatá střední cesta. Ano, tady je část hry, abyste si sami vyzkoušeli herní mechanismy a přičichli k atmosféře. Líbilo se vám demo? Tak si hru předobjednejte. Nelíbilo? Tak shořte v pekle, vy mizerní bastardi. Tlak trhu nebo možná lenost vývojářů vyhledávat ty správné zlaté cesty (osobně se přikloňuji k té druhé variantě) ale způsobily něco jiného. Někdo našel mezeru, jak se vyhnout těm dvou extrémním mantinelům a hezky po anglicku zmizet. Stačí přece žádná dema nevydávat! Místo toho nabídneme hráči spoustu videomateriálu, jak hru hraje někdo jiný. Není to skvělé? Ne, díky, už jsem zvracel.
Videa patří primárně k filmové produkci. Vždyť je to přece logické. Když chci jít do kina na film, podívám se na trailer, ale tím se už vlastně dívám na část filmu! Takže si částečně dopředu ozkouším, co uvidím v kině. Hry bez demoverzí jen s trailerem a gameplayem jsou jako filmy, na které existují upoutávky pouze jako plakáty v metru. Umíte si to vůbec představit?
Osobně jsem nikdy nepochopil, proč bych se měl dívat na někoho, jak hraje hru, kterou si v té chvíli sám zahrát nemůžu. Navíc jasně vidím, že se majitel gamepadu vyhýbá herním mechanismům, které by mohly zlobit, a raději prochází určitý part co nejlehčí cestou pro systém. Na konci videa se tak dovídáme, že hra je stále vy vývoji a vyjde příští rok. Tohle přece není reklama! Za kvalitní reklamu, podle které budu já sám dělat předobjednávku, je podle mě trailer a jedno, opakuji JEDNO gameplay video kratší tří minut. Na zdlouhavá videa ať se dívají redaktoři herních časopisů a webu (takže bych měl asi taky, že?) a udělají nám z nich výcuc, co se dá ve hře dělat.
Chybí mi demoverze. Osobně mi přijde, že padesát procent plátků s herní tématikou se prodávaly právě jen kvůli CD/DVD s přílohami. U stařičkého Playstation magazínu to platilo dokonce z 99%, protože jinak dema pro PSX ani sehnat nešly. Navíc právě jen demo mi přijde jako jediný hnací motor pro to, abych si hru koupil. Proč bych si měl kupovat něco, co si předtím nemůžu sám osahat? Dobře, nemluvím teď o pečivu v obchodě, ale mainstreamové zábavě, která k naší generaci prostě patří. Já chci zpátky demoverze!
by Papírek