#12 FPS DROPY
Pořád každý řeší, kolik má v dané hře fps (frames per second/snímků za vteřinu). Pro někoho je fps jak magická zkratka, která jim zaručí vstup do herní nirvány. Ale je to opravdu potřeba? Možná mě nějaký hardcore CS hráč bude za tenhle článek kamenovat anebo se nám bude ve zprávách dušovat, jak je céesko pod sto fps nehratelné, ale to je pro mě jako pro víkendového hráče stejně důležitá informace, jako že v šesti metrech hloubky můžu ve Vltavě vidět vrstvu odpadků (tedy můžu tomu věřit, ale v reálu je mi to vlastně buřt)
Okey, zpátky do reálnýho světa. Oko prý zvládá vnímat nejméně 25 až 30 snímků za vteřinu a navíc je obraz na sítnici obráceně, takže mozek si v rámci postproccesingu obrázek převrátí a nějakým magickým způsobem, kde určitě použije midichloriany, to celé převede do pohybu. Nevěříte? Tak si představte rozjíždějící se auto. Kolo se začíná točit a už při malé rychlosti se zdá, že paprsky se začínají točit opačným směrem, při vyšší rychlosti se všechny paprsky slejou do jednobarevného shluku. Jestli mi někdo chce tvrdit, že vidí točící se paprsky kola nezávisle na rychlosti auta, tak by se měl jít zeptat rodičů, jestli náhodou nemají ve sklepě zaparkovanou raketu se znakem Kryptonu.
Je možný, že lidé s dlouhodobým tréninkem dokážou poznat rozdíl mezi 60 a 80 snímky za vteřinu, ale proč je to tak důležitá otázka v herním světě? Pořád se teď řeší, že u konzolových her je často snímkování zamčeno na 30 fps, protože přece jen nemají takový výkon, aby ve fullHD (nebo ve většině případů v 900p u Xboxu One) dokázaly hru předvést v 60 snímcích nebo výše. Omezuje to tedy hráče při hraní? A jestli ano, jak je to z anatomického hlediska možné?
Jen pro informaci většina filmových formátů jede ve 24 fps a na to si nikdo nestěžuje. A přitom hrát na stejné hodnotě je prostě nepříjemný. Nejvíc je poznat 60 snímků u závodů. Nejenže při 30 snímcích přichází ten divný trhavý pocit, ale navíc mi přijde, že to auto má úplně jiný jízdní vlastnosti! Tak nějak prostě po silnici klouže. V 60 fps tenhle pocit mizí jako lusknutím prstu. Vnějšímu divákovi by se mohlo zdát, že je hra trošku zrychlená, ale pokud vedle sebe postavíte dva naprosto identické záznamy, můžete se přesvědčit, že tomu tak není. Zkuste se třeba ve videu níže zaměřit na strany obrazu (pozor, ať video přehráváte minimálně v 720p60):
Osobně se přikláním k názoru, že řešit, jestli mám ve hře průměrných 35 nebo 45 snímků, je blbost (kromě závodů). Co je pro mě mnohem důležitější, jsou dropy. Jestli mi jede hra průměrně v 60 snímcích, ale v graficky náročných chvílích se fps propadne pod 25 snímků, je mi průměrná hodnota nanic. To už opravdu radši budu na 30 snímcích, ale s jistotou, že níž už to jít prostě nemůže! Bohužel ani tohle nám občas konzole moderní generace zaručit nemůžou a tak se mi třeba stalo, že jsem viděl předváděčku nového Syndicate, kde viditelně šly hodnoty možná i pod 20 snímků.
Řešit fps jako moderní problém dnešních her je vcelku nasnadě. Na obě konzole vychází spousta rymejků, které kromě lepší grafiky právě mají vyšší snímkování. A je to jedině dobře. Možná to někomu v té době nepřišlo, ale fps byl právě problém starší generace konzolí v posledních dvou letech, kde se hodnoty snímkování jak u X360, tak u PS3, pohybovaly sotva kolem čísla 24 (opravdu).
Takže až si příště budete vybírat třeba novou grafickou kartu, nekoukejte jen na průměrné hodnoty fps ve hrách. Je to zavádějící hodnota, která jen napomáhá k prodeji i velmi špatných karet. Na co mi bude karta, která sice podle testů slibuje v Zaklínači 3 na high nastavení průměrných 35 snímků, když třetinu času můžu být klidně pod dvaceti? Achjo, dropy jsou prostě skryté zlo (něco jako HIV Charlieho Sheena). A jestli ještě jednou někomu řeknu, že se mu to seká a on mi odpoví, že to je monitorem, nechám mu vytetovat 100Hz (tedy 100fps) na čelo, protože to je hodnota, kterou dneska splňuje 99% plochých monitorů a televizí. Domluvil jsem.