DENÍK MRZUTÉHO HRÁČE #2 Hry od Ubisoftu
Kanadský studio Ubisoft má stejnou vlastnost jako javorovej sirup. Za hrozný prachy nabízí něco, co má být perfektní zážitek, ale nakonec si člověk přijde akorát ulepenej od sladký omáčky bez chuti a zápachu. Ale vždyť je to pravej javorovej sirup/další díl Assassina/Prince, tak co si sakra stěžujete?
No jo, první díl každý nový značky je něčím přelomový. To jim zas nebudu brát. Splinter Cell svým způsobem nastavil hranice stealth akcí, XIII ukázala, jak má vypadat cell-shade grafika, Rayman je jediná postavička s dekapitovanou hlavou a oddělenými končetinami, která nepatří do tématu horroru, Princ z Persie je kapitola sama o sobě, Beyond Good & Evil byl blockbusterem a logo Assassina jsem nedávno našel i na prdeli východoněmecký stopařky.
Co ale Jubisofťákům už od počátku prochází, aniž by se nad tím někdo pozastavil, je neustálé omývání těch samých herních principů pořád dokola a lidi jim to žerou. Už od prvního Prince z rukou Jordana Mechnera se táhne série, kde hlavním úkolem je přeskakování překážek a pastí. V Sands of Time alespoň bylo vysvětleno, že se jedná o bezpečností mechanismus zámku. V dalších dílech už byly pasti bez vysvětlení a kamera bez kameramana.
V dalších iks hrách, ve kterých je jakžtakž otevřená mapa, zas je hlavní hrdina idiot bez orientačního smyslu a jediná možnost, jak se dostat z místa A do místa B, aniž by na náměstí nechodil dokolečka, je vylézt na nejvyšší stožár/dům/horu v okolí a pořádně se rozhlédnout. A není to jen v Assassínovi, ale také v posledních dílech Far Cry a dokonce i v sandbox akci Watch Dogs. U poslední zmíněné jsem až fyzicky cítil smrad mých nervových zakončení, které se raději rozhodly k eutanázii, než abych je dopoval tím samým shitem. A já se jim nedivím. Proč by sakra týpek s telefonem, kterým by si i E.T. dokázal zavolat domů, nemůže kouknout na google mapy? Místo toho hackuje stožáry.
A takových zastaralých technologií, který Ubisoft cpe do skoro každý hry, bych našel hromadu.Třeba mise typu: dojeď/zastřel nebo ukradni/ujeď poldům/dovez zpátky. Tohle bylo standardem v době GTA III. A zatímco Rockstar prošli evolucí, Ubisoft se zuby nehty drží toho samého už deset let a připomíná tak pětiletýho fracka s plnýma plenama a výrazem “Mámo, to si utřeš”.
Vrcholem je, když se podobný princip objeví i ve hře od jiného studia v pozměněné a mnohdy i vylepšené formě, ale komunita to nepřijme. Prostě se v tu chvíli vznese vlna nevole, jak si někdo dovolil okopírovat tuhle vlastnost a ještě k tomu špatně, nebo na ní dokonce stavět? Přesně tyhle smrkance jsem četl v zahraničních recenzích na Dying Light. Jak se někdo opovážil implantovat do své hry fungující free running, když hlavní hrdina není hašašín nebo templář? Proč by sakra nemohl? Stejně jako svačina toho brejlouna na střední škole je majetkem celé třídy, tak i herní principy jsou majetkem celé herní komunity. Amen