DENÍK MRZUTÉHO HRÁČE #13 Jak (ne)fungují krádeže ve hrách

V Zaklínači 3 mám nahráno dobrých 140 hodin. Beru ho jako jednu z nejlepších her, co jsem kdy měl to štěstí okusit. A přece jen je tu jeden neustále se opakující prvek, který nemá vůbec logiku. A není právě jediná maličkost něco, co může pokazit celý hráčský zážitek? Jo, právě u Zaklínače jsou to krádeže.

Už se to vlastně řeší od prvního dílu a stejně se to objevilo i v závěru trilogie. Pro ty, co měli v životě takovou smůlu, že si tuhle polskou dávku herní nirvány nikdy nezkusili, vysvětlím. Ve hře jako v každém poctivém RPG můžete interagovat se světem. To znamená i sbírání předmětů ze všech možných klišé míst, jako jsou sudy (proboha, proč pořád ty sudy?), pytle, šuplíky nebo třeba i ti, co nějak (doslova) nevydýchali střet s ostřím hrdinova meče. To dává docela logiku, ne? Prostě poctivé kraftění, tedy sbírání všeho možného a buď z toho půjde vyrobit něco nového, nebo se to prodá. Takovej bazar s herní měnou.

No jo, jenže právě v Zaklínači je sbírání předmětů posunuto na jinou úroveň. Nejenže můžete (a musíte) sbírat i plíseň ze zdi, ale navíc je Geralt na starý kolena (ve hře je zmíněno, že je mu už 110 let) trochu kleptoman. A všichni mu to automaticky promíjejí. Třeba babka kořenářka má před chaloupkou na záhonku pěknou zásobu bylinek. Geralt je všechny může sebrat, takže záhon zůstane jak jabloň po nájezdu sousedovic spratků. To by ještě nebylo to nejhorší. Stará babka se asi těžko bude pouštět do křížku se Zaklínačem, takže Geralt ji vybere pod nosem celou chalupu od sklepa až po truhlu vedle postele. A co na to bába? Ta ani nehne brvou a navíc nabídne pěkných pár orénů za bylinky, co jste sklidili na jejím záhonku.

Jen jednou za celou hru se mi stalo, že by na mě naběhla stráž za rozkrádání veřejného majetku. A světě div se, i ten holobrádek s ještě teplým odznakem muže zákona ze Skellige dostane Geralta během pár vteřin. Toho Zaklínače, který rozsekává utopence, upaluje wyverny a po nocích půlí čarodějky? Ten by asi před velkopánem s pubertou po celém ksichtě jen tak nepadl.

Dokonce i čtyři roky starý Skyrim (to nám to utíká) měl krádeže lépe domyšlené. Už při pohledu (tedy najetí kurzorem) bylo zobrazeno, jestli si předmět…ehm…přátelsky půjčujeme, nebo ho rovnou chceme ukrást. Sakra, vždyť stačilo seknout slepici na dvorku u hradeb a už po mně šla hradní stráž jak nakrknutí Greenpeace. (Pamatujete na defaultní titul “Chicken Chaser“ ve Fable: The Lost Chapters?)

Vždyť jsou některé hry, které jsou na krádežích postavené. Co třeba taková série Thief? A docela jim to funguje. Nebo třeba Pay Day? Sakra už ve starém low-budgetovém Postal 2 šlo vykrást bankomat kopnutím, ale nesměli vás u toho vidět policajti. Co z toho vyvozovat? Že už Postal 2 měl lépe postavený systém krádeží/trestů, než má Zaklínač 3. Není to smutné?

A přitom by stačilo udělat jen pár věcí jinak. Třeba možnost bezúhonného vykrádání domů, jen když tam nikdo není. Nebo co třeba přidat tlačítko pro plížení a vloupat se do domu a vybrat truhlu, když majitelé spí? A když už mě chce někdo trestat za krádež, ať to není osamocený boreček ve zbroji se schopnostmi obrněného transportéru. Takových možností a navíc tak jednoduchých. No nic, asi půjdu ostatním zaklínačům na Kaer Morhen prohledat komnaty. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode